Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden

Artikel 1. Definities
In deze Algemene Voorwaarden van Solvana IT B.V. (hierna: “Solvana IT”) gevestigd aan de Zuidergracht 45, 3763LS te Soest, KvK 87621770, wordt verstaan onder:

Algemene voorwaarden Deze algemene voorwaarden van Solvana IT.

Dienst(en) De door Solvana IT aan Opdrachtgever te leveren en geleverde diensten en producten. Helpdesk Solvana IT stelt voor alle Opdrachtgevers (op basis van nacalculatie) een Helpdesk ter beschikking voor allerhande ICT vraagstukken.

Meer- en minderwerk Toevoeging of vermindering van de Diensten die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen prijs.

Offerte Het schriftelijke aanbod van Solvana IT omtegen een bepaalde prijs een bepaald Dienst aan
Opdrachtgever te leveren danwel installeren. Opdrachtgever De partij (particulier of zakelijk) die de Diensten afneemt van Solvana IT.

Overeenkomst Een overeenkomst tussen
Opdrachtgever en Solvana IT voor de levering of
uitvoering van de Dienst. Een overeenkomst kan tevens zijn een tussen Partijen geaccepteerde Offerte.

Partijen Opdrachtgever en Solvana IT gezamenlijk.

Partij Opdrachtgever of Solvana IT afzonderlijk.

Solvana IT De partij die de Dienst aan Opdrachtgever
levert danwel werkzaamheden ten behoeve van
Opdrachtgever uitvoert.

Managed Services Beheer Het op afstand of op locatie verrichten van alle noodzakelijke controles en ondersteuning van netwerk apparatuur, servers en werkstations van Opdrachtgever.

Producten: Het leveren van producten zoals hard- en of software zoals: Servers, desktops, laptops, printers, software en licenties.

 

Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op de Offertes schriftelijk of mondeling uitgebracht door Solvana IT en alle Overeenkomsten gesloten tussen Partijen. De Algemene voorwaarden worden ter hand gesteld aan Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever deze
Algemene voorwaarden niet heeft ontvangen, kunnen deze op verzoek kosteloos worden toegezonden danwel worden geraadpleegd op de website van Solvana IT. De Algemene voorwaarden worden geacht bekend en geaccepteerd te zijn door Opdrachtgever indien Solvana IT aanvangt met de uitvoering van haar Diensten.

2.2 De toepasselijkheid van enige algemene of specifieke voorwaarden van Opdrachtgever, onder welke benaming ook, wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

2.3 Als enige bepaling van deze Algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, dan zullen de overige bepalingen van deze Algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Partijen ter vervanging van de nietige dan wel vernietigde bepalingen een nieuwe bepaling vaststellen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepaling in acht worden genomen.

2.4 In geval van strijdigheid tussen het bepaalde in de Algemene voorwaarden en het bepaalde in de Overeenkomst prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst boven het bepaalde in de Algemene
voorwaarden.

2.5 Wijzigingen van en aanvullingen op de Algemene voorwaarden gelden slechts indien deze schriftelijk tussen Partijen zijn overeengekomen. De wijziging en/of aanvulling geldt slechts voor de betreffende Overeenkomst.

Artikel 3. Offertes
3.1 Offertes van Solvana IT zijn vrijblijvend en vervallen uiterlijk 30 dagen na de datum van de Offerte tenzij anders vermeld. De Offerte zal schriftelijk worden verstrekt tenzij Partijen mondeling afspraken wensen vast te leggen, zoals bijvoorbeeld indien met spoed werkzaamheden door Solvana IT worden verricht.

3.2 Indien de Opdrachtgever een geaccepteerde Offerte annuleert, óók voordat Solvana IT is begonnen met de uitvoering van de Offerte danwel Overeenkomst, is Opdrachtgever gehouden alle kosten gemaakt of schade geleden door Solvana IT te vergoeden. Opdrachtgever is ermee bekend dat Solvana IT na acceptatie van de schriftelijke of mondelinge Offerte, in sommige gevallen materialen, producten of diensten afneemt bij externe leveranciers en dus direct aanvangt van de uitvoering van de Overeenkomst.

3.3 Opdrachtgever wordt geacht zich in voldoende mate op de hoogte te hebben gesteld van de wijze van gebruik en doel van de Dienst. Opdrachtgever kan zich niet beroepen op dwaling indien de Dienst niet geschikt is voor het doel waarvoor Opdrachtgever de Dienst wil gebruiken.

Artikel 4. Meer- en minderwerk
4.1 Indien naar het oordeel van Solvana IT sprake is van Meerwerk en dit naar het oordeel van Solvana IT gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs en/of levertijd, zal in overleg met Opdrachtgever een nieuwe prijs en levertijd worden vastgesteld. Werkzaamheden die op voorhand door Solvana IT hadden kunnen worden voorzien, zullen niet in rekening kunnen worden gebracht als Meerwerk.

4.2 Solvana IT mag slechts na goedkeuring van Opdrachtgever wijzigingen aanbrengen in de omvang, de samenstelling en functionaliteit van de Dienst. Indien Opdrachtgever Managed Services Beheer afneemt zal de samenstelling en omvang van de Overeenkomst automatisch worden aangepast indien het aantal servers, werkstation, PC’s of andere apparatuur wijzigt. Solvana IT hoeft in dat geval geen goedkeuring of toestemming te vragen van Opdrachtgever.

Artikel 5. Prijzen
5.1 De overeengekomen prijzen uit de Offerte zijn leidend.

5.2 De overeengekomen prijzen luiden in Euro, zijn exclusief BTW (tenzij anders vermeld op de Offerte) en omvatten alle kosten in verband met nakoming van de verplichtingen van Solvana IT uit de Overeenkomst. Solvana IT is verplicht het van toepassing zijnde BTW percentage te vermelden.

5.3 Solvana IT is gerechtigd de prijzen aan te passen gedurende de looptijd van de Overeenkomst. Indien deze prijswijziging onacceptabel is voor Opdrachtgever is deze gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden in
overeenstemming met artikel 17 van deze Algemene voorwaarden.

5.4 Indien de prijs van de Dienst afhankelijk is van het verbruik door Opdrachtgever, zal Solvana IT het daadwerkelijke verbruik in rekening brengen. De administratie van Solvana IT is leidend bij het
vaststellen van de hoogte of omvang van het verbruik.

Artikel 6. Levering
6.1 Het overeengekomen moment van levering is geen fatale termijn. Indien Solvana IT niet of niet tijdig nakomt zal Opdrachtgever Solvana IT schriftelijk in gebreke stellen waarbij een redelijke termijn tot herstel wordt geboden. Indien nakoming in zijn geheel niet meer mogelijk is treedt het verzuim direct in.

6.2 Leveringen van verschillende Diensten mogen door Solvana IT in één levering worden geleverd.

6.3 Levering vindt uitsluitend plaats op de door Partijen overeengekomen locatie.

6.4 Indien Opdrachtgever aan Solvana IT verzoekt de levering uit te stellen, zullen Solvana IT en Opdrachtgever een nieuwe datum plannen voor het
leveren van de Dienst.

6.5 Bij uitstel van de leverdatum door één der Partijen, zullen Partijen gezamenlijk een nieuwe leverdatum overeen komen. Uitstel van de levering is geen reden voor het ontbinden van de Overeenkomst en geeft Opdrachtgever geen recht op compensatie of korting. Bij ontbinding danwel annulering van de opdracht blijft artikel 3.2 onverkort van kracht.

Artikel 7. Verplichtingen Partijen
7.1 Het uit te voeren werk wordt verricht binnen de normale werktijden die gelden voor de Solvana IT, tenzij anders is overeengekomen. Indien Opdrachtgever Managed Services Beheer afneemt zal de Helpdesk zijn geopend op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur met uitzondering van nationale feestdagen. Solvana IT is gerecht deze tijden eenzijdig aan te passen gedurende de looptijd van de Overeenkomst.

7.2 Solvana IT neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de levering.

7.3 De Opdrachtgever zal bij levering van goederen of diensten op locatie, de afleverlocatie gereedhouden voor levering van de Dienst en vrij van enige obstakels die de uitvoering van werkzaamheden of de levering van Diensten kan hinderen. Indien de Dienst wordt uitgevoerd op afstand (remote) zal Opdrachtgever softwarematige toegang beheren in het systeem en deze toegang verlenen aan Solvana IT.

7.4 De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de Solvana IT behoren, zodanig en tijdig worden verricht dat de uitvoering van werkzaamheden of de levering van Diensten daarvan geen vertraging ondervindt. Opdrachtgever vrijwaart Solvana IT voor alle schade ontstaan door het niet, niet tijdig of niet volledig uit kunnen voeren van de overeengekomen werkzaamheden of levering van de Diensten.

7.5 Opdrachtgever zal zich bij het gebruik van de Dienst zich zorgvuldig en verantwoordelijk gedragen zoals het maatschappelijk verkeer betaamt. Opdrachtgever zal zich onthouden van gedrag waarbij Solvana IT of enige andere klanten of leveranciers van Solvana IT hinder ondervinden.

7.6 Opdrachtgever is verplicht zorg te dragen voor het nemen van afdoende maatregelen ter beveiliging van zijn computer, het netwerk of het besturingssysteem (hard- en software, configuratie, randapparatuur en verbindingen). Opdrachtgever is tevens verantwoordenlijk voor bewustworking voor een veilige gebruik van deze systemen.

Artikel 8. Eigendom
8.1 Het eigendom van de Dienst, alsmede onderdelen van de Dienst, gaan over bij volledige betaling. Indien er sprake is van natrekking, vermenging danwel zaaksvorming heeft Solvana IT het recht op compensatie ter hoogte van de Dienst, Offerte of factuur.

Artikel 9. Facturering en betaling
9.1 Opdrachtgever zal een factuur binnen veertien dagen na factuurdatum voldoen, tenzij op de Offerte een andere betalingstermijn is opgenomen. Bezwaren tegen de hoogte of inhoud van de factuur schorten de betalingsverplichting in geen geval op. Indien Opdrachtgever Managed Services Beheer afneemt, zal dit per maand worden gefactureerd. Indien Opdrachtgever gebruik maakt van de Helpdesk bij Managed Services Beheer danwel andere aanvullende diensten afneemt, kan dit plaatsvinden op locatie van de Opdrachtgever of op afstand (remote). Indien deze werkzaamheden op locatie van Opdrachtgever worden uitgevoerd, zal dit per uur worden gefactureerd met een minimum van één uur. Indien deze werkzaamheden op afstand (remote) plaatsvinden zal per 15 minuten
worden gefactureerd met een minimum van 15 minuten. Dergelijke werkzaamheden zullen worden gefactureerd op basis van nacalculatie.

9.2 Opdrachtgever is niet gerechtigd om bedragen die Solvana IT aan Opdrachtgever verschuldigd is met de facturen te verrekenen.

9.3 Solvana IT is gerechtigd wettelijke rente, incassokosten of overige kosten op Opdrachtgever te verhalen indien Opdrachtgever te kort komt in de nakoming van de verplichtingen uit deze Algemene voorwaarden, Offerte of Overeenkomst.

9.4 Solvana IT is te allen tijde gerechtigd haar verplichtingen ter zake van een Overeenkomst op te schorten indien en voor zover Opdrachtgever
(gedeeltelijk) tekortkomt in de nakoming van zijn verbintenis.

9.5 Betaling door Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.

9.6 Licenties zullen maandelijk gefactureerd worden tenzij anders overeengekomen.

Artikel 10. Garantie
10.1 Solvana IT staat ervoor in dat de geleverde Dienst of product voldoet aan hetgeen is overeengekomen, vrij is van gebreken en geschikt is voor gebruik zoals Opdrachtgever van de Dienst mag verwachten.

10.2 Indien de Dienst of product na oplevering gebreken vertoont, dient de Opdrachtgever de Solvana IT hiervan onverwijld doch uiterlijk binnen 14 dagen na levering te informeren. Indien geen melding is gedaan binnen 14 dagen na levering wordt de Dienst geacht te zijn geaccepteerd.

10.3 Indien een Dienst aan Solvana IT is geleverd door een derde partij of leverancier, zal de garantie geboden aan Opdrachtgever strekken tot zover deze derde partij of leverancier garantie biedt aan Solvana IT.

10.4 Garantie vervalt indien herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd door een andere partij dan Solvana IT. Indien enige gebreken ontstaan, zal
Opdrachtgever Solvana IT onverwijld informeren.

10.5 Geen garantie kan worden geboden voor gebreken ontstaan door omstandigheden buiten de macht van Solvana IT of op goederen en diensten geleverd door een derde partij.

Artikel 11. Gebruik en beschikbaarheid
11.1 Solvana IT is gerechtigd de Diensten technisch in te richten zoals Solvana IT op enig moment beslist. Solvana IT is gerechtigd de Diensten gedurende de Overeenkomst technisch te wijzigen of te verbeteren zolang dit geen afbreuk doet aan de dienstverlening.

11.2 Solvana IT streeft naar een zo hoog mogelijke
beschikbaarheid en zal zich hiervoor inspannen. Solvana IT kan echter geen enkele garantie geven met betrekking tot beschikbaarheid. Opdrachtgever is bekend met het feit dat Solvana IT in relatie tot beschikbaarheid afhankelijk is van derde partijen en derhalve geen garantie afgeeft voor (technische) beschikbaarheid van de Diensten.

11.3 Indien de Dienst een minimale periode van gebruik vereist, zal dit te allen tijde worden weergegeven op de Offerte of Overeenkomst. Bij opzegging van de Dienst voorafgaand aan het eindigen van de minimale periode van gebruik, zal Opdrachtgever het bedrag verschuldigd zijn tot aan de minimale periode van gebruik.

11.4 Ingeval van een storing zal Opdrachtgever dit onverwijld aan Solvana IT melden. Solvana IT zal alle redelijke inspanning leveren de storing te verhelpen. Indien een storing is veroorzaakt door een doen of nalaten van Opdrachtgever, zal Solvana IT herstelwerkzaamheden verrichten tegen het op dat moment geldende uurtarief. Storingen welke veroorzaakt worden door veiligheidslekken en/of bugs die niet door softwareleveranciers verholpen zijn, calamiteiten zoals brand, inbraak, waterschade, schade veroorzaakt door derden zoals elektriciteit en datalijn storingen (DSL, glasvezel) en storingen veroorzaakt door infecties en computervirussen welke niet door antivirussoftware herkend en/of verwijderd kunnen worden vallen buiten altijd buiten de Overeenkomst. Tevens zijn storingen veroorzaakt door gebruikersfouten, printer(s), hardware ouder dan vijf jaar, gratis software, besturingssystemen die meer dan twee versies achterlopen en installatie van hardware en/of software door derden uitgesloten op de Overeenkomst.

Artikel 12. Aansprakelijkheid
12.1 De Solvana IT is niet aansprakelijk voor enige
schade van Opdrachtgever of derden, tenzij er sprake is van grove schuld of opzet aan de zijde van de Solvana IT. De aansprakelijkheid is in elk geval beperkt tot tweemaal de hoogte van het factuurbedrag, dan wel, indien en voor zover er sprake is van een verzekerde schade, tot de hoogte van de onder de verzekering feitelijk uitgekeerde somma.

12.2 Aansprakelijkheid van Solvana IT voor indirecte schade, daaronder begrepen doch niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.

12.3 Solvana IT is nimmer aansprakelijk voor verlies van data of persoonsgegevens danwel enige andere schade ontstaan uit het niet of niet-volledig functioneren van de Dienst tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Solvana IT.

Artikel 13. Geheimhouding
13.1 Partijen zullen alle (vertrouwelijke) informatie die Partijen in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst verkrijgen, geheimhouden en niet zonder schriftelijke toestemming van de andere Partij delen met derde partijen.

13.2 De geheimhoudingsverplichtingen zoals genoemd in dit artikel hebben geen betrekking op:
I. informatie die op het moment dat deze ter beschikking kwam van Partijen reeds voor het publiek toegankelijk was;

II. informatie die toegankelijk is geworden zonder dat dit het gevolg is van het niet nakomen van deze geheimhoudingsverplichting;

III. informatie die Partijen op rechtmatige wijze hebben verkregen danwel daarmee bekend zijn geworden voordat deze informatie aan Partijen ter
beschikking werd gesteld;

IV. informatie die bekend moet worden gemaakt door een rechterlijk bevel of wettelijke verplichting.

V. informatie welke onafhankelijk door de ontvangende Partij is ontwikkeld.

13.3 In geval van overtreding door Opdrachtgever van zijn verplichtingen uit hoofde van dit artikel is Solvana IT gerechtigd een onmiddellijke opeisbare boete van EUR 50.000,– per gebeurtenis op te eisen. Deze boete laat andere rechten van Solvana IT onverlet.

13.4 Solvana IT behoudt het recht voor om de bij de uitvoering van de Diensten opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 14. Intellectueel eigendom
14.1 Opdrachtgever zal de naam van Solvana IT en/of de namen van haar medewerkers niet gebruiken in publicaties en/of advertenties of anderszins zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Solvana IT.

14.2 De intellectuele eigendomsrechten zullen op geen enkele wijze worden overgedragen aan Opdrachtgever. Opdrachtgever verkrijgt het gebruiksrecht op de intellectuele eigendomsrechten ontstaan uit de Diensten na volledige betaling van de factuur van Solvana IT tenzij expliciet anders overeengekomen tussen Partijen.

14.3 Solvana IT garandeert het vrije en ongestoorde
gebruik van het resultaat van de Diensten.

14.4 Solvana IT garandeert dat de Dienst geen inbreuk maakt op enig intellectueel eigendomsrecht van derden. Producten of diensten welke Solvana IT inkoopt bij derden zijn nadrukkelijk uitgesloten van deze garantie Solvana IT vrijwaart Opdrachtgever tegen alle (dreigende) aanspraken van derden wegens een inbreuk op intellectuele eigendomsrechten welke toekomen aan Solvana IT.

Artikel 15. Overdracht rechten en verplichtingen
15.1 Opdrachtgever zal de Overeenkomst of de rechten en de verplichtingen die uit de Overeenkomst voortvloeien noch geheel, noch gedeeltelijk aan derden overdragen of uitbesteden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Solvana IT, welke haar toestemming niet op onredelijke gronden zal onthouden.

15.2 Bij beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst zal Solvana IT alle medewerking verlenen aan overdracht van alle beschikbare documentatie met betrekking tot het systeem en de Dienst op basis van het dan geldende tarief van Solvana IT.

Artikel 16. Meldplicht data
lekken en bescherming persoonsgegevens
16.1 Parten zullen alle vertrouwelijk informatie, in het bijzonder (gevoelige) persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, Telecommunicatiewet danwel enige andere op dat moment geldende wet- en regelgeving. Partijen zullen passende organisatorische maatregelen treffen om de vertrouwelijkheid van informatie en de bescherming van persoonsgegevens te waarborgen.

16.2 Partijen erkennen dat Opdrachtgever te allen tijde zal worden aangemerkt als “verwerkingsverantwoordelijke” en Solvana IT als
“verwerker” onder de Algemene Verordening
Gegevensbescherming danwel de op dat moment van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

16.3 Opdrachtgever verleent aan Solvana IT expliciete toestemming de persoonsgegevens van of in het bezit van Opdrachtgever te verwerken en zal, indien noodzakelijk, de toestemming verkrijgen van de betrokkene waarop de persoonsgegevens betrekking hebben. Opdrachtgever begrijpt en accepteert dat Solvana IT bij sommige dienstverlening zoals Managed Services Beheer, toegang heeft tot een server of workstation op afstand en de data of gegevens op deze server of werkstation kan inzien.

16.4 Ingeval van een datalek of het ernstige vermoeden daarvan zal Solvana IT dit met bekwame spoed na constatering hiervan melden aan Opdrachtgever. Opdrachtgever blijft verantwoordelijk het datalek te melden aan enige toezichthouder danwel aan een betrokkene indien een aanzienlijke kans bestaat op ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens

16.5 Indien Solvana IT op grond van wetgeving verplicht is melding te doen aan de toezichthouder of de betrokkene, zal Opdrachtgever waar mogelijk zijn volledige medewerking verlenen om aan deze verplichting te kunnen voldoen.

16.6 Alle persoonsgegevens zullen zoveel mogelijk worden verwerkt binnen de EER (Europese Economische Ruimte bestaande uit alle landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland). Opdrachtgever is ermee bekend dat bij afname van bepaalde Diensten het onontkoombaar is dat persoonsgegevens door een derde partij buiten de EER worden verwerkt zonder dat Solvana IT hier invloed op heeft. Diensten ontwikkeld buiten de EER zoals producten en diensten van Microsoft, zullen altijd persoonsgegevens verwerken buiten de EER. Opdrachtgever erkent en stemt ermee in dat persoonsgegevens buiten de EER kunnen worden verwerkt.

16.7 Solvana IT kan nimmer verantwoordelijk zijn voor de verwerking van persoonsgegevens door derde partijen danwel leveranciers van software of andere producten die Solvana IT op haar beurt als reseller levert aan Opdrachtgever.

Artikel 17. Ontbinding
17.1 Partijen kunnen de Overeenkomst per direct ontbinden indien één of meer van de volgende gebeurtenissen zich voordoet:
a). Een Partij haar verplichtingen uit de Overeenkomst of Algemene voorwaarden na schriftelijke ingebrekestelling niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt;
b). Een Partij surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement verkeert;
c). Geheel of gedeeltelijk beslag op het vermogen van de andere Partij wordt gelegd;
d). Een Partij haar onderneming staakt, fuseert, liquideert of overgaat tot overdracht van (een aanzienlijk deel van) haar onderneming.

In alle andere gevallen dient de Opdrachtgever 3 maanden voor het einde van de contract periode kenbaar te maken aan Solvana IT. In geval van geen opzegging zal het conract stilzwijgend verlengd worden voor wederom een jaar.

Artikel 18. Overmacht
18.1 Indien Partijen door overmacht, zijnde een niet-toerekenbare tekortkoming, niet aan hun verplichtingen jegens elkaar kunnen voldoen, worden die verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand.

18.2 Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen.

18.3 De Partij die zich beroept op overmacht zal dit zo spoedig mogelijk onder opgave van redenen kenbaar maken aan de andere Partij.

18.4 Wanneer de overmacht van een Partij langer dan 90 dagen voortduurt, heeft de andere Partij het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang schriftelijk te beëindigen zonder gehouden te zijn tot enige vergoeding van schade.

Artikel 19. Toepasselijk recht
19.1 Op de Overeenkomst en deze Algemene voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

19.2 Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing op de Overeenkomst of deze Algemene voorwaarden.

19.3 Indien een geschil ontstaat tussen Partijen zullen zij zich redelijkerwijs inspannen om gezamenlijk het geschil op te lossen. Indien Partijen niet tot een oplossing komen zullen zij het geschil voorleggen aan een daartoe bevoegde rechter.